Kelab Pengikut Ce Cite..ce cite:

Monday 5 September 2011

(2011) Raye Kali ini...

Salam...
           Alhamdulillah...Syawal pertame tanpe kehadiran mak tersayang,berjaye ditempuhi..meskipun dengan suasane penuh kesyahduan..sangat terase kehilangan bile waktu sampai malam balik raye,tkde lagi wajah mak tersenyum menyambut aku,kakyong n lope yg smpai dari johor..slalunye mak tkkan tido..smpaila kitorang da smpai,salam peluk cium sume..da mkn..baru la mak tido..raye kali ni aku adik beradik buat sekadar yg termampu..aku pakat adik beradik sediakan semuenye...bju melayu abah,kueh raye,lemang..rendang..ape yg termampu..sbb aku tau,abah pasti tak ceria seperti raye sebelum ni..so aku nekad,tknk biar abah rase kesedihan tu..walaupun aku tau,abah tkkan sekali lupekan mak..sekurang-kurangnye aku buat sesuatu..untuk abah..utk kami..
         Pagi raye tu aku bgun awal..tgk abah tgh bace yassin utk mak..aku pergi dapur..aku jamah kueh raye..tgk2 keadaan dapur..air mate aku mule mengalir..setiap tempat aku tgk kt dapur,aku nmpak mak..nmpak mak sebuk masak..nmpak die tgh letak kueh dlm bekas..semue aku nmpak die..Ya Allah..rindunye aku pade die!!
         Pas smayang raye,rutin kami sekeluarge akan bermaaf-maafan antare satu same lain..biasenye mak n abah akan duduk tunggu kat kerusi panjang,kakyong n lope akan mule salam peluk cium mntak maap..pastu aku n adik bradik yg lain...kali ni pun mcmtu..cume kali ni abah duk sorang je kat kerusi..aku dah mula sebak..mate abah berair tgk kami..turn aku peluk,aku ckp aku sayang abah...mntak maap sume salah silap aku..n aku ckp aku rindu sgt kat mak..aku ckp kite kena kuat tkkire apepun....pastu abah letak tgn die kt tmpat mak slalu duduk n ckp.."abah rase lain sgt bile mak dah takde"...sedihnye aku tgk abah..tkmampu nk tahan lagi air mate..Allah je yg maha mengetahui ape yg abah rase..Engkau tabahkanlah hati abah Ya Allah..
Ramai kwn2 yg dah tkde org tersayang ckp time pagi raye n bestday hari paling sayu nk kena tempuh..aku akui..hanye org yg melaluinye yg dpt memahaminye...semoge hari lahir yg akan dtg dapat dilalui dengan tenang..InshaAllah...amin..
Pusare Mak di Ash Sharaya,Makkah...Al-fatihah (via wikimapadia)

waktu beraye kat rumah opah

Raye 2010..raye terakhir besame mak..Al-fatihah..semoge mak ditempatkan dikalangan org yg beriman..amin
masih terngiang-ngiang..mak akan ckp "ha cepat..anak yg buas ni kena mintak maap lebih" stiap kali turn aku salam n peluk cium mak pagi raye..sayang mak..rindu mak sangat!!


       

No comments:

Post a Comment